دکتر مهدی گلشنی

استاد ممتاز داشنگاه صنعنی شریف

Mehdi Golshani

Professor of Physics

Department of Physics , Sharif University of Technology

به اطلاع مخاطبان گرامی می رسانیم بعلت کثرت مراجعات و ایمیل ها, دریافت پاسخ  از سوی دکتر گلشنی ممکن است کمی با تاخیر انجام گیرد.  نظرات و سوال ها یا مطالب خود را در همین صفحه یا به ایمیل زیر ارسال نمایید تا به اطلاع ایشان برسانیم. لطفا ایمیل دقیق و فعالی از خود برای ارایه پاسخ از طرف ایشان ارایه نمایید.

ایمیل جهت ارسال مطالب و نظرات مخاطبان :: mehdigolshani@yahoo.com    و     mgolshani@chmail.ir

باتشکر

نظرات ( 22 )

  1. احسان جلائی

    سلام استاد من امشب در شبکه 4 با شما آشنا شدم همیشه الگوی من استیو جابز و بیل گتس بود اما امشب همچیز بین ما تمام شد …. من از امشب شما را الگوی خودم قرار میدهم .
    من خیلی علم را دوست دارم و اکنون از دانشگا ترک تحصیل نمودم اما هر روز 4 الی 6 ساعت مطالعه پراکنده میکنم من خیلی علم را دوست دارم دوست دارم از همهچیز بخوانم از همه چیز هیچ وقت روزانه 2 ساعت هم از اینترنت مطالعه دارم .
    خدا شما را حفظ کند برایتان ارزوی سلامتی دارم . برایم دعا کنید دوست دارم انسان موفقی شوم مانند شما

  2. اتحادیه انجمن های علمی آموزشی معلمان فیزیک ایران

    باسلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات
    استاد ارجمند خبر تشریف فرمایی شما به پانزدهمین کنفرانس آموزش فیزیک ایران در سایت اتحادیه قرار گرفت. سخنرانی جنابعالی که از شایستگان و راهنمای برنامه ریزان و معلمان آموزش علوم در کشور هستید، دبیران فیزیک کشور را قرین افتخار خواهد نمود.
    باسپاس

  3. محمد شاه سنایی

    با سلام خدمت استاد گرامی
    بنئه دانشجوی سال سوم فیزیک دانشگاه یزد هستم.اما در ادامه دادن این رشته یا رشته های مهندسی برای مقطع کارشناسی ارشد یا تحصیل در رشته ی فلسفه ی علم در تردید هستم.به نظر شما بهتر است فلسفه را در کنار فیزیک مطالعه کنم یا مستقیما سراغ آن بروم از این نظرکه حرفی برای گفتن داشته باشم.و اما مسئله ی دیگر مسئله ی داشتن تمکن مالی است.عده ای میگویند تحصیل در رشته های علوم انسانی با نظر به این مشکل خسر الدنیا و الآخرة است .جناب استاد مسلما اگر مساله ی شغل و ازدواج مطرح نبود انتخاب اول من فلسفه بود و بعد فیزیک و بعد رشته های مهندسی.به نظر شما ما چکار کنیم ؟
    باتشکر
    —————
    پاسخ شما به ایمیلی که در سایت قرار دادید ارسال شد.

  4. حسین گوجانی تاشاری

    با عرض سلام میخواستم نظر استاد رو در مورد نظریات استیون هاوکینگ مخصوصا نظریات اخیر وی در کتاب رخداد عظیم بدانم و ایا استاد به نظریات هاوکینگ اعتقاد دارند
    —————————————————————
    برای اطلاع از دیدگاه ایشان در مورد اظهارات هاوکینگ این مطلب را مشاهده کنید.
    http://www1.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100845113003

  5. نورالله رباتی

    با حمد پروردگارسبحان وسلام و درود بررسول اکرم و ائمه اطهار و عرض سلام به استحضار می رساند: کتاب قرآن و فیزیک تالیف نورالله رباتی و حسین رباتی در 222 صفحه با31عنوان موضوعات و اعجاز و نکات و مطالب علمی فرهنگی دیگر در پاسخ به برخی شبهات و تهاجم فرهنگی دشمنان به شرح زیرمنتشر شد ، در صورت امکان افتخار دارد یک نسخه از کتاب مذکور را جهت بررسی و اظهار نظر استاد گلشنی یا شاگردان مورد اعتماد ایشان ارسال نماییم . در صورت موافقت شماره صندوق پستی یا آدرسی برای دریافت آن اعلام فرمایند.متشکرم.
    شرح عناوین کتاب:
    جهان بيني، پيدايش جهان ،آفرينش زمين ،مدل جهان ،ابعاد فضا، تئوري نسبيت، زمان ،انبساط جهان ،اهميت شب، سياهچاله، راه‌هاي فضايي، قانون دوم ترموديناميک، مرگ خورشيد، مرگ کهکشان، بازسازي جهان، تئوري کوانتم، اهداف خلقت چيست؟،اصطلاح يين ـ ينگ، علت و معلول، ذرات بنيادي ،آهن در قرآن حکيم، آكوستيك يا علم صدا، تشديد ارتعاشات ، اجزاء نگري و کل گرايي، شتاب ثقل (جی) و سرعت گريز، تنظيم خلقت همه چيز، حيات، نيروي حيات،حيات فرا زميني، تماس،علم ودين.
    در تاليف اين كتاب حداقل از 40 منبع و ماخذ علمي و تفسیرالمیزان و تالیفات دانشمندان فیزیک و دانشمندان و فلاسفه اسلام و انتشارات علمی دانشگاهها و نظرات آن استاد عزیز استفاده شده است.
    ———————————————————————————————
    باتشکر از شما.در صورت امکان لطفا به آدرس زیر ارسال نمایید.
    تهران ، خیابان آزادی،دانشگاه صنعتی شریف، گروه فلسفه علم ، دکتر مهدی گلشنی

  6. فولادی

    باسلام و خسته نباشید.
    حقیقتش روزجمعه در برنامه بانخبگان با استاد گلشنی آشنا شدم و برای خودم متاسف شدم که چرا در مورد زندگینامه و آثار بزرگواران و دانشمندان کشور عزیزمون تحقیق نداشتم.در اولین فرصت سعی میکنم کتاب قرآن و طبیعت را مطالعه کنم. بنده ارشد آمارم استادگرامی اگر مطالبی یا مقاله در ارتباط با قرآن و علم آمار داریدامکانش هست برام معرفی کنید؟ و کتابهایی که برای دانشجوی آماری مفید هست بهم معرفی کنید.
    ——————————————————————-
    درخواست شما به اطلاع ایشان خواهد رسید.

  7. مریم مغفوری

    با سلام
    من دانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت هستم که برای رساله ام میخواهم در زمینه بومی سازی رشته ام کار کنم.
    مشاورم تعدادی از متفکران ایرانی از جمله شما را به من معرفی کردند تا از آرا و نظرات ایشان در این زمینه استفاده کنم.
    لطفا اگر ممکن است در زمینه بومی سازی به طور کلی و یا بومی سازی علوم انسانی بنده را راهنمایی کنید و یا سر نخی چیزی به من بدهید.
    با تشکر
    ———————————————————-
    درخواست شما به اطلاع ایشان خواهد رسید.

  8. نورالله رباتی

    با حمد و تسبیح پروردگار و سلام و تشکر به استحضار می رساند یک جلد کتاب قرآن و فیزیک در مورخه 93/5/19 به شماره مرسوله 30235000012200244312 توسط پست سفارشی به آدرس تهران ، خیابان آزادی،دانشگاه صنعتی شریف، گروه فلسفه علم ، بنام جناب استاد دکتر مهدی گلشنی ارسال شد ضمناً در بخش نظریه (ام) صفحات 36و 37 و بخش علم و دین صفحات 196 تا 205 از نظریات و فعالیتهای آن استاد و چهره ماندگار استفاده شده خواهشمند است مقرر فرمائید نتیجه نقد و بررسی کتاب مذکور را به آدرس پست الکترونیک اعلام فرمایند. سپاسگزارم.
    ———————————————————
    با سپاس از لطف شما

  9. سلام
    احوال شما ، امیدوارم که خوب باشید
    من یکبار سوالم رو به ایمیل شخصی استاد فرستادم / اما مثل اینکه سر ایشان بسیار شلوغ است . از زمانی که به یاد دارم یک پراکنده خوان تمام عیار هستم و در رشته ی مهندسی مواد (سرامیک) تحصیل کرده ام/ تصمیم دارم که به خوانده هایم سر و سامان و سمت و سو بدهم / سمت و سوی مورد نظرم فلسفه ی علم می باشد / اما برای شروع نیازمند راهنمایی هستم / لطفا بنده را راهنمایی بفرمایید تا بیراهه مرا بسویش نکشاند
    کماکان منتظر راهنمایی استاد می مانم
    با سپاس مهراد
    —————————————————
    درخواست شما به اطلاع ایشان خواهد رسید

  10. با عرض سلام و احترام: با عنایت به ارسال کتاب قرآن و فیزیک به آدرس دانشگاه صنعتی شریف، گروه فلسفه علم، منتظر اظهار نظر استاد عزیز هستیم.با تشکرمجدد

  11. خسروجردی

    با سلام
    متاسفانه پس زمینه (بگ گراند) پایگاه خیلی بد انتخاب شده است بطوریکه خواندن مطالب سایت واقعا دشوار می باشد . با تشکر

  12. باسلام واحترام، استاد عزیز حدود 2 ماه از زمان ارسال کتاب می گذرد همچنان منتظر نظرات و ارشادات حضرتعالی هستم
    ——————————————
    به علت ارجاعات زیاد فعلا امکان اظهار نظر در مورد کتاب ارسالی نیست.ان شاءالله سعی می شود تا حدود یک ماه دیگر نظرات را اعلام بفرمایند.

  13. سلام
    چند وقتی است علاقمند به مطالعه در حوزه فیزیک ذرات بنیادی شدم
    از استاد میخواستم تا راهنمایی کنند از کجا شروع کنم.
    ———————————
    پاسخ شما به ایمیلی که در سایت قرار دادید ارسال خواهد شد

  14. محمد مظهری

    با سلام خدمت استاد
    پایدار و سربلند باشید…

  15. محمد جواد

    باعرض سلام و احترام به خدمت استاد ارجمند و دوستان گرامی ، امیدوارم پیام بنده را به استاد برسانید و بنده بتوانم بهترین جواب را برای پرسش هایم به دست آورم .
    بنده دیپلم ریاضی هستم اما کنکور ادبیات امتحان دادم و به یکی از رشته های ادبی وارد شده ام و این رشته باروحیات بنده همسو نیست و قصد دارم از همین حالا برای ارشد اقدام به تلاش کنم و انشاالله به رشته فیزیک وارد شوم البته هم اکنون در حال محک زدن خودم هستم که آیا توان و استعداد کافی برای تغییر رشته و ورود به فیزیک دارم یا خیر و هنوز تصمیم قطعی نگرفته ام .
    بنده تا اتمام مقطع کارشناسی 2سال زمان دارم .
    سوال اول : آیا با مدرک لیسانس انسانی می توانم به رشته فیزیک وارد شوم در ارشد ؟
    سوال دوم : آیا در این زمان 2 ساله امکان اینکه بتوانم فیزیک را از پایه قوی کنم و بتوانم در آزمون ارشد سراسری موفق شوم هست ؟ (باتوجه به اینکه رتبه کنکور خوبی داشته ام و شاگرد متوسط به بالایی هستم و هم اکنون هم در یک دانشگاه خوب روزانه تحصیل میکنم و همچنین بنده به دلیل اینکه در رشته خودم درسها را با نمره خوب و به صورت شب امتحانی پاس میکنم در طول 2سال زمان فراغت زیادی برای مطالعه برای ارشد در اختیار دارم )
    سوال سوم : خواهشا بهترین منابع فیزیک برای ارشد را به من معرفی کنید و همچنین منابعی که به تقویت فیزیک من از پایه کمک کند زیرا از جو رشته ریاضی فیزیک به دور بوده ام در دوسال دانشگاه و به تقویت فیزیک در سطح پایه هم نیازمندم .
    با تشکر .
    یا حق .
    ————————————
    سلام-درخواست شما به اطلاع ایشان خواهد رسید و ان شاءالله پاسخ آن در اسرع وقت به ایمیلی که در سایت قرار داده اید ارسال خواهد شد.

  16. ابوالفضل شریعت پناه

    با عرض سلام وخسته نباشید خدمت جناب آقای دکترگلشنی
    من دانشجوی سال آخررشته مهندسی هستم وبرای ادامه تحصیل دلم می خواهد دررشته فلسفه علم تحصیل کنم . دراین زمینه مطالعاتی هم داشته ام وبامباحث این رشته آشنایی دارم وبسیاربه این رشته علاقه دارم.اما از یکی دوتا از دانشجویان که دراین رشته تحصیل می کنندکه پرسیده ام می گویند کسی که می خواهد دراین رشته تحصیل کند ازنظرشغلی آینده روشنی ندارد.می خواستم بپرسم به طورکلی آینده این رشته درکشور چگونه است واحتمال هیئت علمی شدن بعدازگرفتن دکترا چقدراست؟
    ———————————————–
    درخواست شما به اطلاع ایشان رسید-پاسخ کمی با تاخیر صورت می پذیرد.باتشکر

  17. سلام خواستم تشکری بکنم از حضرت استاد از سالها پیش با ایشون آشنا شدم و از معدود فیزیکی های ایران هستند که جمع بین علم وایمان هستند که در هر دو زمینه صاحب نظر باشند. کتاب تحلیلی بر دیدگاه های فیزیکدانان معاصر ایشون را از همون اوایل چاپ مد نظر داشتم. خداوند به ایشون برکت در عمر داده و ان شاءالله سایه سرشون بر سر موحدین مستدام باشه. تو اون فضای دانشکده فیزیک شریف وجود ایشان ذیقیمت است
    میرجلیلی. دانشجوی ارشد پلاسما. دانشگاه بهشتی

  18. با سلام
    کتاب “قرآن و علوم طبیعت” آقای دکتر گلشنی را از کجا می توان تهیه نمود؟
    کلاً در کدام کتاب فروشی ها در تهران، می توان تمام آثار دکتر را پیدا کرد؟
    با تشکر
    ——————————————–
    برای تهیه کتاب ها به فروشگاه انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مراجعه نمایید. کتاب های فارسی و همینطور برخی از کتب انگلیسی و عربی تالیفی ایشان موجود است. تهران، ضلع جنوبی پل کریم خان،بین خیابان سپهبد قرنی و ایرانشهر، شماره 176

  19. ادم راستگو

    با سلام.
    با توجه به دنیای 3 بعدی که در آن نیروها به صورت ماده و اشکال در طی مسیری خاص ظهور می کنند که بیشتر شبیه چرخه ای می ماند آیا می توان بینهایت را بی معنی یا به صورت با معنی و مقداری خاص که خروج از دنیای فیزیک به متا فیزیک می باشد تلقی و تصور نمود ؟
    ————————
    درخواست شما به اطلاع ایشان خواهد رسید. منتظر پاسخ از طریق ایمیل باشید.باتشکر

  20. با سلام
    من یک سوال از جناب دکتر داشتم ممنون می شوم اگه هرچه سریعتر جواب داده شود چون کاملا مرا نسبت به دین بد بین کرده است
    سوال من در رابطه با دعا است وبه نظر من یک از عوامل عقب افتادگی جامعه اسلام همین دعا کردن است اینکه مسلمین در طول تاریخ هزار ساله خود هیچ گاه خودشان به فکر چاره نبودن و هموراه اندک تنهایی و خلوتی که در طول روزمره بدست آوردن صرف دعا ورازونیاز با خدا کردن هیچ گاه از تنهایی وخلوت خود برای جواب دادن به سوالاتشان استفاده نکردن و جواب هر سوال هر اتفاق هر پدیده ای رو مستقیما بخدا مربوط کردن و به نظر من همین باعث بسته شدن ذهن مسلمانان و بوجود آمدن شرایط امروز که خوار وذلیل از کشورهای پیشرفته غربی تقاضای پناهندگی میکنیم مگر خدا خودش آگاه مطلق نیست چه نیازی داره ازش بخوایم خودش صلاح بدونه هرچی به صلاحمون باشه مطابق اعمالمون به ما میده به نظر شما بهتر نبود اندک فرصتی که در طول کارودغدغه روزمره بجای دعا ورازونیاز و تکرار اذکار تکراری به نحوی که هیچ گونه تمرکزی درحین انجام این کار نداری انسان بیاد با خودش خلوت کنه نقاط ضعف وقوت خودش روشناسایی کنه خودش به فکر چاره باشه نه اینکه از خدا بخواد لطفا هرچه سریعتر پاسخ دهید چرا که چند روزی است اصلان نماز نخوندم
    ————————–
    درخواست شما به اطلاع ایشان خواهد رسید. منتظر پاسخ از طریق ایمیل باشید.باتشکر

  21. فاطمه سلطاني

    سلام خدمت استاد عزيز وگرانقدر
    من فاطمه سلطاني دانشجوي ترم سه علوم سياسي در دانشگاه تهران هستم وتعدادي سوال از شما دارم و ميخواستم به به صورت حضوري با شما در ميان بزارم .
    ———-
    لطفا با شماره زیر برای برقراری جلسه ملاقات تماس بگیرید. دفتر گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف
    021-66022718

  22. بسم الله الرحمن الرحیم
    با عرض سلام؛
    خدا را شاکرم که توفیق آشنایی با حضرت عالی را برای بنده فراهم کرد.
    با مطالعه کتاب “از علم سکولار تا علم دینی” سر نخ های بسیار خوبی دستگیرم شد، که ضمن عرض تشکر، راهنمایی های تکمیلی را از محضرتان خواستارم.
    ابتدا در مورد مطالعه علوم پایه که برای طلاب توصیه فرموده بودید، چه سیری را برای آشنایی با تطورات نظریات فیزیکی، همزمان با تحصیل علوم حوزوی پیشنهاد می کنید.
    و دیگر در زمینه آشنا کردن دانش آموزان با مبانی فلسفی-دینی مرتبط با تحصیلات آکادمیک در دوره متوسطه (به خصوص در مدارس خاص) که اولین آشنایی ها با علوم تجربی به صورت تفکیک شده صورت می گیرد، چه توصیه ای دارید.
    توفیقات روز افزون شما را از درگاه الهی خواستارم.

نظر خود را بیان کنید

لطفا موارد الزامی رو پر نمایید.ایمیل شما منتشر نخواهد شد. *

کتاب ها

کتاب ها

الف ـ تأليفات 1- قرآن و علوم طبيعت، (تهران: انتشارات اميركبير، 1364)؛ چاپ سوم: نشر مطهر، 1380 مساله جایگاه علوم طبیعت(علوم فیزیکی و زیستی)در قرآن همواره مورد بحث ...